Seniorträffen – Spelform & datum 2024

Spelsäsongen är 6 april – 29 september. Tävlingsdagar under året är torsdagar samt vissa fredagar.

Speldagar totalt 18 + 2 tillfällen.

April: 6, 14, 21, 28
Maj: 4, 25
Juni: 8 15, 22, 29
Juli: 6, 20 (special)
Augusti: 3, 17, 25, 31
September: 14, 21, 29
Oktober: 6 (Avslutningsdag, FINAL)

Första spelomgången 6 april spelas med rullande start kl. 08:30.

Tävlingsform:
Damer 50+, herrar 55+
Singel. Slaggolf, 18 hål, alt 9 hål (startar efter 18-hålarna)
Öppen för spelare från andra samarbetsklubbar.

Vi spelar efter Svenska Golfförbundets generella tävlingsbestämmelser, samtliga spelar från tee 50.
I Seniorträffen är det tillåtet för den som så önskar att använda golfbil i tävlingen utan läkarintyg.
Hyreskostnaden för golfbilen står den som hyr själv för.

Startavgift:
Avgift per gång 60 kr. Vid förskottsbetalning för 6 gånger är avgiften 300 kr Om spelaren väljer att betala för 12 gånger är avgiften 600 kr. 75 % av erlagda startavgifter går till priser och avslutningsmiddag.
25 % går tillbaka till klubben som betalning för de tjänster vi köper tex lottning, startlistor mm.

Alla skall betala till och få sitt scorekort av kansliet före start.

Klassindelning: En klass 18 hål och en klass 9 hål.

Första start: kl. 08:30, startförbud till 10:00.
Scorekort: Signeras av spelare & markör och lämnas till kansliet.

Poängfördelning: Alla spelronder räknas in i slutresultatet.
Flitpoäng delas ut med 3 poäng per seniortävling till samtliga deltagare.
För 18-hålarna gäller Order-Of-Merit systemet där de 15 först placerade får extra poäng.
1:an får 21 poäng, 2:an får 18 poäng, 3:an får 16 poäng, 4:an får 15 poäng osv ner till 15:e placerad som
får 4 poäng, samtliga därefter får 3 poäng vardera.
För 9-hålarna delas extrapoäng ut vid varje omgång för till den bästa tredjedelen i klassen. Poängen fördelas så, att siste man i bästa tredjedelen får 1 poäng, näste spelare 2 poäng, osv… t.o.m. trean, tvåan får 2 poäng mer än trean och vinnaren får 3 poäng mer än tvåan.
Om bästa tredjedelen består av endast 1 spelare utdelas endast 1 extrapoäng och om bästa tredjedelen består av endast 2 spelare utdelas 1 extrapoäng till tvåan och 3 extrapoäng till ettan.

Spelare som är förhindrade att delta i Seniorträffen pga spel i någon klubbens representationslag (Seriespel) ska automatiskt tillföras 3 flitpoäng.
Pristagarna måste vara på plats för att erhålla sitt pris.

Resultat och priser:
Efter varje Seniortävling delas pris ut till den som kommit etta i 9-hålsklassen, dock krävs minimum tre deltagare, samt de tre främsta i 18-hålstävlingen. Dessutom delas det ut pris till den/de som kommit närmast flaggan på något av våra fyra par 3 hål.

Efter tävlingens slut dras 4 scorekort med golfbollar som pris (skänkta av familjen Hellström). Innehavarna av nämnda scorekort måste vara på plats för att erhålla pris.

Resultaten redovisas i Svensk Golf samt på anslagstavlan.

Efter säsongens sista tävling den 29 september räknas slutresultatet för varje spelare ut, flest sammanlagda poäng vinner.

Särskiljningsmetod
Vid lika resultat vid slutsammanräkningen vinner den som har flest extrapoäng på sin sist spelade tävling.

Finalspel:
Fredag den 6 oktober spelas, som avslutning på säsongen, en lagtävling (Texas scramble) över 18 hål med shotgun start kl. 09:30. Tävlingen räknas inte in i seriespelet. På kvällen middag och prisutdelning.

Alla som deltagit i någon av Seniortävlingarna under den gångna säsongen är välkomna till middag och

prisutdelning under kvällen. De som betalat för spel minst 10 gånger under året blir bjudna på maten.

Senior Eclectic:
För att delta i Senior Eclectic betalas 50 kr direkt till tävlingsledaren.
Senior Eclectic spelas i både herr- och damklass.
Under 2022 kommer vi att använda GIT systemet för registrering av respektive spelares hålresultat.
Det innebär att spelaren själv inte behöver föra sitt eget hålresultat efter varje genomförd deltävling.
Vid säsongens slut summerar vi via GIT årets Eclectic resultat.
Vid säsongens slut (den 29 september) räknas de bästa noterade resultaten på de arton hålen samman. Summan minskas med hälften av spelarens då gällande spelhandicap enligt slopetabellen för att få fram säsongsresultatet.
Säsongens vinnare blir den som har lägsta antalet sammanlagda slag enligt sammanräkningen ovan.
Priserna utgörs av presentkort på Vellinge GK. Delas ut den 7 oktober i samband med finalmiddagen.

Anmälan senast: tisdagar kl. 13.00 via golfterminalen eller www.golf.se.
Anmälan medför medgivande av publicering på Internet

Startlista anslås: onsdagar kl. 10.00

Vellinge februari 2023