Betraktelser från ”Home of Golf” St Andrews ,Skottland (8-13/8-23)

Publicerat: 2023-08-14 - 09:50 - Skrivet av Calle Thelin

Denna andra grupp som besökte St Andrews bestod av Rolf Gren,Tommy Silverberg, L-G Hallberg, Kenneth Pikulik ,Johnny Fiskbeck,Per Jönsson ,Lars Danielsson,Max Malm, Kim Looft samt Bengt Andersson. Med ett späckat schema framför oss bodde även denna grupp på det hemtrevliga Shandon House.Ett Shandon House med ägare som gör allt för att vår vistelse skall bli så optimal och trivsam som möjligt. Frukosten består av det du önskar och beställer ,med vissa små begränsningar. Jag kan konstatera att grupp 1 vann i antalet beställningar av Haggis!

Vi spelade 18 håls rundor på Jubilee, New Course, Castle Course samt Eden Course. Några av resenärerna valde att en dag spela 36 hål. Samtliga resenärer i såväl grupp 2 som 1  hade en ” Three day Advance ticket” .Detta möjliggjorde utan någon extra greenfee kostnad, att du kunde spela hur mycket du ville och orkade.

Såklart skulle vi kora resans vinnare av det som blev en 36-håls tävling. Vinnare  blev Tommy Silverberg och på en fin 2:a plats kom Kim Looft. Vi hann även med en 18 håls puttävling på Himalaya. Denna vanns av Kim Looft. Oturligt för några i gruppen var dock att en störig och irriterande förkylning smög sig envist på…. Vi åt goda middagar på Ziggys, Zizziz, Forgans,samt i St Andrews Golf Clubs klubbhus.

Än en gång vill jag verkligen signalera att är det en lyx att få vara ute med er medlemmar i annan miljö än på ” Himmaplan”

Så ett riktigt stort tack till de 2 intensiva golfveckor med er 18 Vellingemedlemmar samt Mr. Barsebäck. Jag ser framemot att få visa nästa års anmälda denna ibland overkliga golfmiljö, som emellanåt levererar såväl ståpäls som ett stort stycke fascinerande golfhistoria.

St Andrews är unikt!

Vid pennan,