Betraktelser från ”Home of Golf” St Andrews ,Skottland

Publicerat: 2023-08-07 - 11:55 - Skrivet av Calle Thelin

Innan pandemin så hade ett 20 tal av våra medlemmar gett sig möjligheten att upptäcka St Andrews. Efter några års pandemiuppehåll var det så dags att 2022 återuppta traditionen med en årlig resa till St Andrews för våra medlemmar.

Under pandemin blev det för många en stor längtan att ut och resa och många anmälde sig till St Andrews resan utan att veta när den skulle kunna genomföras nästa gång. 2022 var så stora delar av världen fri från restriktioner och jag stod med 24 St Andrews intresserade. Därför valde jag att göra 2 resor i år 2023. Första resan 1-6/8 och andra resan 8-13/8. För den intresserade bör nämnas att resan 2024 är fullbokad. Antalet i gruppen betr. boende, spel eller restaurang reservationer bör max vara 10 personer. Så angående 2025 års resa så återstår att se hur många ytterligare intresserade vi har på Vellinge GK. Det får avgöra om det blir en eller två resor under 2025.

Betraktelser från 1-6/8

Denna grupp bestod av Elisabeth Konar,Johnny Rehn,Lars Wihlborg,Britt-Marie Gustavsson,Lena Hallberg, Gert Hallberg,Bengt Sennö,Lars-Olof Hartzen samt Sven -Olof Ohlsson. Med ett späckat schema framför oss checkade vi in på Shandon House,ett Shandon House med ägarna ,Liz och Stuart som gör alltför att frukoststunden skall bli så bra som möjligt. Det går att beställa allt från haggis till jordgubbar. Dom är ett alldeles fantastiskt värdpar! Vi spelade 18 håls rundor på Jubilee,New Course,Castle Course samt Eden Course. Favoriten för samtliga var Castle Course….. Spännande eftersom ”locals ” hellre väljer Jubillee eller New. Vinnare i vår 3 dagars tävling blev Elisabeth Konar i damklassen samt Bengt Sennö i herrklassen.

Vi hann även med en 18 håls puttävling på Himalaya. Denna vanns av Gert Hallberg. Rädslan för trötta kroppar som ev. inte skulle orka spel 4 dagar i rad, har lyst med sin frånvaro. 3 platta banor och elvagnar på den kuperade Castle Course löste det. Samtliga middagar har vi ätit tillsammans på Ziggys, Zizziz, Forgans,Little Italy samt i St Andrews Golf Clubs klubbhus.

Det är en lyx att få vara ute med er medlemmar i annan miljö än på Vellinge GK. Jag uppskattar verkligen det där lite djupare samtalet, som inte alltid handlar om golf. Jag är så otroligt glad att det är på Vellinge GK jag arbetar och ingen annan klubb. Tack alla ,det har varit 6 fantastiska dagar!

Nu laddar jag för nästa grupp som flyger in 8/8 och skall hämtas runt 15.00

Med vänliga hälsningar,