"Tisdagsgänget" Kom med i ett härligt gäng

Publicerat: 2023-09-28 - 09:59 - Skrivet av Calle Thelin

Om ni har varit ute på golfklubben en tisdag, så har ni säkert sett ett antal personer, med gula jackor, som är ute och jobbar på banan. Det är det så kallade ”Tisdagsgänget” som är ute och hjälper till med olika saker på banan.

- Det började för 14 år sedan på måndagar. Vi var ett gäng som kom till golfklubben och började med att hjälpa banpersonalen med olika saker. Nu har vi i mer än tio år varit här på tisdagar och vi kallas för ”Tisdagsgänget”, berättade gänget när vi sågs tisdagen den 26 september.

Under årens lopp är det många synliga saker på golfbanan som ”Tisdagsgänget” har fixat. I år har till exempel broarna vid hål 12 och hål 13 renoverats och toaletterna vid hål 3 och hål 16/hål 11. Andra saker som de har gjort är att de har målat byggnaderna vid drivingrangen, byggt starthuset vid hål 1, byggt platsen för rengöring av klubbor och vagnar, fyllt i uppslagsmärken och fåror på fairways, lagt gångvägar på banan, rensat sly och byggt bilförråd.

- Vår huvuduppgift är att hjälpa banpersonalen med banan för att vår golfklubb ska vara så bra som möjligt. Det höjer statusen och finishen på golfbanan. Arbetet är helt ideellt för att vi känner ett stort ansvar för klubben och det är ekonomiskt fördelaktigt för föreningen, säger Kenneth Pikulik, som är kontaktperson för gruppen.

Han fortsätter:

-  Gruppen innehåller olika kompetenser och det har vi stor nytta av eftersom vi har många olika arbetsuppgifter. Vi vill gärna bli fler i gruppen och det finns inget tvång att komma varje gång och man stannar så många timmar som man kan. Vi brukar äta en gemensam lunch och sedan brukar några fortsätta en stund efter lunchen. Kontakta mig på kenneth.pikulik@icloud.com om du har tid och lust att vara med i ”Tisdagsgänget” eller vill veta mer.

Det är cirka 10 stycken som kommer regelbundet på tisdagarna. De samlas klockan 9.00 och går igenom dagens arbetsuppgifter.
Den här dagen är det två man som målar träningsloftet som skall bli snyggt och fräscht inför inomhussäsongen, övriga gör olika saker ute på banan.

Här är gänget som samlades tisdagen den 26 september.

Fr.v. Rolf Hellström, Kenneth Pikulik, Lars-Göran Hallberg, Tommy Carlsson, Anders Eriksson och Thomas Nordkvist
Simo Vallenback, Lars Wihlborg, Christer Nilsson, och Maths Mathson brukar också vara med.

- Den sociala kopplingen är viktig i gruppen och vi har mycket roligt tillsammans. Det bli många skratt under en dag, säger gruppen samstämmigt.

De fortsätter:

- Vi tar gärna emot verktyg och olika redskap som ni bara har liggande hemma och som inte används. Ta kontakt med Kenneth eller kansliet om ni har några saker som vi kan ha nytta av.

Course Manager Stefan Borg om ”Tisdagsgänget”:

- All ideell hjälp anser jag som oerhört positiv. Då vi som på många andra golfklubbar har stora ytor att sköta med begränsade resurser så resulterar denna hjälp till att vi anställda kan fokusera på det mest nödvändigaste för att hålla anläggningen i så gott skick som möjligt. ”Tisdagsgänget” är ett gäng glada "gubbar" som gör mycket gott för vår verksamhet och har samtidigt hjärtat på rätta stället.

Klubbchef Calle Thelin om ”Tisdagsgänget”:

- Jag har känt flertalet av dessa killar i många år och uppskattar enormt mycket vad dom har bidragit med för att driva klubben framåt. På ett ställe som detta så är det lätt att små ting ”ramlar mellan stolarna” och då känns det skönt att kunna ha denna hjälp att vända sig till.

Vid pennan,
Ulf Rödholm